عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(س)

🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷

عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(س)

🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷

عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(س)

خرم آن روز که ما عاکف میخانه شویم

از کف عقل برون جسته و دیوانه شویم

بشکنیم آینه فلسفه و عرفان را

از صنم خانه این قافله بیگانه شویم

فارغ از خانقه و مدرسه و دیر شده

پشت پایی زده بر هستی و فرزانه شویم

عرفان امام و منازل چهارگانه
بیشتر بخوانید: http://emam.com/posts/view/4909

✍️علامه حسن زاده آملی:

پاسخ : بله. هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به کار میبرد "بهیمه" (چهار پایان غیر درنده) است. و اگر علاوه بر این سه امر، ضرر و آسیب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است.
 
و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به کار میبرد و حیله و مکر و تزویر و خلاف و دروغ و از این گونه امور با بندگان خدا دارد "شیطان" است. و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به کار میبرد ولى صفات سبعى و شیطانى ندارد یعنى مردم و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَک" (فرشته)است. و اگر علاوه بر مقام ملَکى بسوى معارف و ادراک حقایق عوالم وجود و سیر در آنها و سیروسلوک الى اللّه و فی اللّه گرایش دارد انسان است.

خلاصه اینکه بشر به پنج گونه تقسیم میشود : بهیمه، سبع، شیطان، فرشته و انسان‏ .حال هر کسی با مطالعه این جملات میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است. نیازی نیست انسان به نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید ...!

۹۹/۱۲/۲۶
علی حسن زاده